ماکان آريا پارسا
اريک ريس، نويسنده و کارآفرين معروف مي گويد: «من از موفقيت ها و شکست هاي خودم و ديگران درس گرفته ام.
به دليل همين مشکل دکتر ماکان آريا پارسا يکي از کارآفرينان مطرح ايراني با راه اندازي چندين شرکت و راه اندازي کسب و کارهاي مختلف در حال ايجاد صدها شغل دائمي و پايدار است، وي برخي از اشتباهات رايج کارآفرينان در حوزه کسب و کار را آموزش مي دهد.
اجازه دهيد از زبان خودمان دکتر ماکان آريا پارسا، تاجر نمونه ايراني را مرور کنيم که پس از ناکامي ها و موفقيت هاي فراوان، سال ها تجربه کسب کرده است. در پايان اين مقاله کوتاه با آنها بيشتر آشنا مي شويم.
اولين خطا | شما در هر بازاري موفق خواهيد شد!
هرگز نبايد از بهانه هايي مانند موفقيت محصول خود در بازار اول، انجام تحقيقات بازاريابي، صحبت با مردم، شناخت مخاطبان و حتي نظرسنجي براي دريافت بازخورد آنها دست بکشيد.
تجربه به من نشان داده که دنياي بازاريابي پر از محصولات موفقي است که در بازارهاي مشابه شکست خورده اند!
اين نوشيدني اغلب در ايالات متحده فروش خوبي دارد، اما به دلايل مختلف در کشورهاي اروپايي مانند فرانسه يا بريتانيا به فروش نمي رسد.
خطاي دوم | يک کسب و کار را با چندين شريک راه اندازي کنيد
در ابتدا، زماني که مي خواستم کسب و کار خود را راه اندازي کنم، براي شروع بسيار هيجان زده بودم و اين باعث شد که بخواهم با افراد زيادي شريک شوم. اما بعداً متوجه شدم که اين يکي از بزرگترين اشتباهات من بود.
به نظر من، کارآفرينان به جاي شروع بزرگ و بحث برانگيز، بايد به آرامي شروع کنند و در صورت نياز به شريک، از تعداد کم شروع کنند. علاوه بر اين، بهتر است هر يک از شرکا مهارت هاي متفاوت و ارزشمندي داشته باشند که به نفع کسب و کار باشد.
اريک ريس، نويسنده و کارآفرين معروف مي گويد:
من از موفقيتها و شکستهاي خودم و ديگران آموختهام که موفقيت در کسبوکار نتيجه يک ژن خوب يا فقط قرار گرفتن در موقعيت مناسب نيست، در واقع موفقيت را ميتوان با شناخت و اجتناب از اشتباهات ديگران مهندسي کرد! اين بدان معناست که موفقيت آموزش پذير است و قابل يادگيري است!
بسياري از مردم فکر مي کنند که اگر در يک بازار موفق باشند به اين معني است که همان محصول در بازارهاي بعدي بسيار موفق خواهد بود. اما در واقع اين يکي از بزرگترين اشتباهات کارآفرينان است.
خطاي سوم | منتظر شروع!
من فکر مي کنم انتظار طولاني براي شروع يک تجارت اشتباه بزرگي است که مرتکب شدم. به نظر من براي شروع نبايد تعلل کرد، بلکه بايد در کار غوطه ور شد و به مرور پيشرفت کرد.
خطاي چهارم | ارزش محصول را کاهش دهيد
به نظر من استارتاپ بودن شرکت شما بهانه خوبي براي ورود به بازار محصولات بي کيفيت و کم ارزش نيست. شما بايد يک محصول عالي بسازيد و مطمئن شويد که مخاطب ارزش آن را درک کرده است.
البته در اين راه نبايد جذب کمال گرايي شويد و بخواهيد محصول هر چيزي را به بازار عرضه کنيد.
اکنون به کار خود نگاهي بيندازيد و ببينيد بيشترين هزينه را در کجا انجام داده ايد. همچنين ببينيد پس انداز شما به کجا منجر به عقب افتادگي شده است.
خطاي ششم | همکاري با شرکت هاي غيرمنطبق
اکثر شرکت ها پس از اندکي رشد، براي رشد و موفقيت نياز به همکاري با شرکت ها و افراد ديگر دارند. مثلا همکاري با يک شرکت طراحي سايت، سئو، حمل و نقل و ....
در اين ميان، کار با شرکت هاي غير الزام آور تأثير مخربي بر تجارت دارد. نکته مهم اين است که يک قرارداد حقوقي صرف نمي تواند شرکت مقابل شما را وادار به انجام تمام تعهدات خود کند. بنابراين پيشنهاد ميکنم قبل از شروع، درباره گروه تحقيق کنيد، نمونه کارهاي خود را مرور کنيد و حتي از مشتريان قبلي آنها نظرسنجي کنيد.
خطاي پنجم | خرج کردن خيلي زياد يا خيلي کم
دو طرز فکر مهم در ميان کارآفرينان موفق وجود دارد:
وسواس خرج کردن پول،
از سرمايه گذاري روي افراد مناسب و شرايط مناسب نترسيد.
نکته اصلي اين است که اين دو موقعيت در صورت افراط مي تواند منجر به شکست کسب و کار شما شود! کارآفرين موفق مي داند که در تجارت نبايد بدون حساب خرج کرد و نبايد از خرج کردن در مواقع ضروري بترسد.
خطاي هفتم | جهل بازاريابي
اشتباه ديگري که کارآفرينان مرتکب مي شوند اين است که فکر مي کنند يک محصول خوب خودش را مي فروشد!
اگر قرار باشد محصول خوبش را بفروشد، قطعا شرکت هاي بزرگي مثل تويوتا، bmw و ديگر شرکت ها را براي فروش محصولات ارزشمندشان بازاريابي نمي کند!